Pagina instellingen

Tekstgrootte

Inloggen
  • Onze school
    • Team
    • Vacatures
    • Stage
    • Identiteit
    • Kwaliteitsbeleid
    • Passend Onderwijs
    • Speciaal basisonderwijs
    • Na onze school
    • R.V.K.O.
    • Een rondje school
    • Sociale veiligheid
  • Ouders
    • Aanmelden
    • Medezeggenschapsraad
    • Ouderbetrokkenheid
    • Ouderbijdrage
    • Ouderportal Social Schools
  • Praktische informatie
    • Schooltijden
    • Vakantie en vrije dagen
    • De jaarkalender vindt u in social schools
    • Nieuwsbrief
    • Ziekmelding en verlof
  • Extra zorg
    • Leeskliniek
    • Oefentherapie
    • Logopedie
    • Speltherapie
    • Schoolmaatschappelijk werk
    • Wijkteam
    • PPO
  • Contact
  • Schoolgids
  1. Home »
  2. Onze school »
  3. Sociale veiligheid

 

Sociale veiligheid en schoolklimaat

De school zorft voor de sociale, fysieke psychische veiligheid van alle betrokkenen. De school heeft een schoolklimaat dat bijdraagt aan het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties. Als school besteden wij zorg en aandacht aan de (sociale) veiligheid van ouders, leerlingen en leerkrachten.          Als school reageren wij adequaat op signalen van pesten en streven wij samen met het team, leerlingen en ouders naar een veilig pedagogisch klimaat. Eunice Huisden ( groepsleerkracht) is aanspreekpunt pesten en tevens coördinator pesten. Zij monitort twee keer per jaar de sociale veiligheid binnen de groepen en ondersteunt leerkrachten bij de aanpak van pesten. 

De school heeft in het sociale veiligheidsplan het beleid beschreven op welke manier wij omgaan met incidenten, agressief gedrag en pesten. 

In het sociale veiligheidsplan dat u kan inzien op school staat beschreven op welke manier wij omgaan met de sociale veiligheid. 

In de kwaliteitskaart vertrouwen staat beschreven op welke manier wij als school omgaan met ongewenst gedrag en pesten. 

Ten aanzien van gedrag hebben wij een time-outprotocol. Wanneer een leerling zich niet aan de regels en afspraken houdt wordt hij/ zij  daarop aangesproken en begrenst. Wanneer een leerling het gedrag niet aanpast moet een leerling naar time-out plek.  We maken hierbij een onderscheid tussen klein en groot gedrag.  Wanneer een leerling fysiek reageert op een andere leerling, kan de leerling niet meer in de klas blijven en krijgt de leerling een time out bij een andere groep, de intern begeleider of de directie van de school.  Ouders worden uitgenodigd voor een gesprek om samen afspraken te maken. Wij maken gebruik van verschillende methodieken om leerlingen bewust te maken van eigen gedrag en bieden hen handvatten in de sociale interactie .

 

In de onderstaande tekst vindt u het protocol wat betreft omgaan met pesten: 

Protocol ten aanzien van pestgedrag

Inleiding

De leerkracht neemt de leiding in het verbeteren van relaties tussen leerlingen en het creëren van een fijne sfeer in de school. Pesten is niet alleen een zaak tussen de dader en slachtoffer maar de hele groep speelt daarin een rol. Binnen de groep is het noodzakelijk om heldere afspraken te maken over welk gedrag aanvaardbaar is en welk gedrag niet getolereerd wordt. In een positieve groepsdynamiek durven groepsleden op te treden wanneer pesten zich voordoet en draagt iedereen de verantwoordelijkheid om pesten te stoppen.De Johannes-Martinusschool maakt gebruik van de methode PAD-leerplan om vaardigheden aan te leren die bijdragen aan een veilige leeromgeving.

Definitie van pesten

Pestgedrag kan uitlopen op situaties, waarin leerlingen zich bedreigd en onveilig voelen. Het kan leiden tot een klassenklimaat dat zo onveilig is, dat leerlingen niet tot leren kunnen komen. Pesten kan op verschillende manieren plaatsvinden.

·         Fysiek pesten (slaan, schoppen, duwen en knijpen).

·         Verbaal pesten (schelden, beledigen, belachelijk maken en dreigen).

·         Materieel pesten (spullen opeisen, afpakken of kapotmaken).

·         Een geraffineerdere vorm van pesten wordt indirect, relationeel en sociaal pesten genoemd. Bij deze vorm van pesten valt te denken aan roddelen    en              iemand buitensluiten.

·         De laatste tijd is er ook veel belangstelling voor cyberpesten (digitaal pesten), waarbij iemand via sociale media een ander openlijk probeert te                            kwetsen .

·         Racistisch en seksueel pesten zijn ook vormen van pesten.

Niet alleen de interactie tussen de pester en het slachtoffer is van belang. De groepscontext speelt een belangrijke rol. Leerlingen die niet pesten of niet gepest worden, kunnen ook een onderdeel van het probleem vormen, zij grijpen niet in wanneer er gepest wordt. Het saamhorigheidsgevoel wordt versterkt wanneer de groep kwaad spreekt over één individu en sociaal buitensluit. Het is daarom belangrijk dat de verschillende vormen van pesten herkend worden en dat men weet welke rollen de leerlingen innemen tijdens pestgedrag. De rollen die worden ingenomen zijn:

·         De pester (dader) gebruikt pesten als middel om een bepaalde machtspositie te krijgen (populair zijn binnen de groep).

·         De aanmoediger is iemand die de pester aanmoedigt om pestgedrag te laten zien.

·         De meeloper vertoont zelf geen pestgedrag, maar keurt het gedrag goed door er niets over te zeggen of erom te lachen.

·         De buitenstaander weet dat er gepest wordt, keurt het niet goed maar laat het gedrag van de pester en de assistent toe.

·         Het slachtoffer is degene die systematisch gepest wordt.

·         De verdediger helpt het slachtoffer door het bieden van troost, het aanspreken van de pester op zijn gedrag en het melden van pesten bij                                      een volwassenen.

Algemene aanpak van pestgedrag in de groep

Bij de start van ieder schooljaar worden de schoolregels besproken en gedurende het hele schooljaar wordt er aandacht besteed aan de vier waarden van de Johannes-Martinusschool: zorg, vertrouwen, zelfstandigheid en creativiteit. De waarden hangen zichtbaar in de hele school. Tevens wordt de time out procedure besproken, wat verstaan wordt onder pestgedrag en hoe hiernaar gehandeld wordt. De bijbehorende groepsregels zijn zichtbaar binnen de hele school worden na iedere vakantie herhaald.

In het lesprogramma zijn veel momenten opgenomen over omgang met elkaar. De Johannes-Martinusschool maakt hiervoor gebruik van de methode PAD-leerplan. Tijdens deze lessen wordt aandacht besteed aan de sociale-emotionele ontwikkeling van het kind en hoe het kan omgaan met lastige situaties die zich voordoen in de dagelijkse praktijk. Het kind krijgt tijdens PAD-leerplan begrippen van verschillende gevoelens/emoties aangeboden en leert dat hieraan bepaald gedrag aan verbonden is. Kinderen leren, door anders te denken, dat ze problemen op een adequate manier kunnen oplossen.

Binnen de school wordt toegezien op naleving van deze afspraken. De leerkracht is alert ten aanzien van pestgedrag binnen de school. Ook tijdens oudergesprekken worden ouders gevraagd hierop alert te zijn en dit bespreekbaar te maken op school.

Anti- Pestcoördinator

Op de Johannes-Martinusschool is een anti- pestcoördinator aangesteld. De anti- pestcoördinator spant zich in om pestgedrag tegen te gaan. De anti- pestcoördinator coördineert het anti- pestbeleid op school en is het aanspreekpunt voor leerlingen, ouders en leerkrachten.                                                              De pestcoördinator volgt de veiligheid en het welzijn van de leerlingen en zorgt ervoor dat er een actueel beeld is van de situatie binnen de groepen op school.  

Aanpak van ruzies en pestgedrag in stappen

Vanuit onze waarden vertrouwen en zorg besteden wij dagelijks aandacht aan de preventie van ongewenst gedrag en pesten. 

Stap 1

Wanneer leerlingen problemen ten aanzien van pesten ervaren melden zij dit in eerste bij de leerkracht, de pestcoördinator of een andere volwassene in de school. Ook andere leerlingen worden gestimuleerd om het te melden wanneer zij pestgedrag zien. 

Stap 2                                                                                                                                                                                                                                                                            De leerkracht neemt het probleem serieus en gaat in gesprek met alle betrokkenen: de pester, de gepeste leerling en de medeleerlingen.                                      De leerkracht zoekt samen met de leerlingen naar een oplossing voor het probleem. Dit kan door middel van gesprek of het terugpakken van een specifieke les uit PAD-leerplan. Hierna worden afspraken gemaakt over het stoppen van het pesten en de naleving van de afspraken. De leerkracht brengt de anti- pestcoördinator op de hoogte.

Stap 3                                                                                                                                                                                                                                                                            Bij herhaaldelijk pestgedrag volgen consequenties. Directie en ouders van alle betrokkenen worden op de hoogte gebracht. Er volgt altijd een gesprek met directie, leerkracht en de anti- pestcoördinator.

Consequenties zijn afhankelijk van het soort pestgedrag.

In de meeste gevallen wordt er gekozen voor: 

-          Een of meerdere pauzes binnen blijven

-          nablijven tot alle andere leerlingen naar huis zijn vertrokken

-         Een interne schorsing in een andere groep 

-         Een interne schorsing bij de intern begeleider of de directie

Het uitgangspunt is dat iedere leerling de kans krijgt zich ter herstellen en dat er wordt ingezet op het aanleren van positief gewenst gedrag. 

De stappen en consequenties worden genoteerd in het leerlingvolgsysteem van de betrokken leerlingen. 

Wanneer bovenstaande geen effect heeft wordt schorsing of eventueel verwijdering een mogelijkheid.

Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling

Het schoolzorgteam bestaande uit de intern begeleider, de maatschappelijk werker, de wijkteammedewerker dragen zorg voor de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. 

De school hanteert de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Daarnaast komt de school verplichtingen na rond het melden, overleggen en aangifte doen van zedenmisdrijven. 

Ten aanzien van de meldcode zijn wij bij  signalen of vermoedens van een zorgelijke thuissituatie wettelijk verplicht een zorgmelding te doen bij onder andere Veilig Thuis. 

 

  • Team
  • Vacatures
  • Stage
  • Identiteit
  • Kwaliteitsbeleid
  • Passend Onderwijs
  • Speciaal basisonderwijs
  • Na onze school
  • R.V.K.O.
  • Een rondje school
  • Sociale veiligheid

Sociale veiligheid

Onze Visie

Aanmelden nieuwe leerlingen

Een betekenisvolle kansrijke lesdag

Extra zorg

Contact

Boezemweg 172-174
3031 BP Rotterdam

010-4121819

nathalie.vanhethoofd@rvko.nl

Directeur: Nathalie van het Hoofd

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools